Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:ADiE
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, November 24, 2009

Cinta Itu tak Bermusim

Bulan Rabiul Awal bulan indah penuh nostalgia bagi semua umat Islam. Tapi hanya bagi mereka yang merasai manisnya iman yang sebenar.


Perarakkan, selawat, ceramah, bacaan rawi dan makan-makan antara keraian umat ini dalam memperingati seorang kekasih yang sekian lama meningggalkan kita.

Anda punyai seorang kekasih, apakah yang pasti dilakukan agar cinta yang tersemi makin segar dan mekar indah? Saya percaya pasangan couple lebih memahami approach terbaik agar tasbih cinta makin rancak zikirnya.

Hal yang sama perlu kita fikirkan bila mengaku Rasulullah saw sebagai kekasih hati.


Cinta yang segar, cinta tanpa musim.

Seorang suami yang menyayangi isterinya secara bermusim, setahun sekali. Mampukah cinta sebegini dinobatkan sebagai cinta sejati?

Setahun sekali melafazkan ayat-ayat cinta.

Setahun sekali menurut segala kehendak si isteri.

Setahun sekali keluar melancong.

Semuanya digambarkan sehari dalam setahun.

Bagitu juga halnya dengan cinta kepada Rasulullah saw

Setahun sekali selawat dialunkan

Setahun sekali sunnah diamalkan

Setahun sekali …….


Adakah ini cinta sebenar?

Saya yakin sekiranya rumahtangga yang terbina dengan keindahan setahun sekali, ianya mungkin indah dipandang dari luar namun ibarat rumah yang dimamah anai-anai. Menanti sebuah keruntuhan.

Tuntasnya, cinta bermusim kepada Rasulullah saw seolah-olah cinta tanpa isi.

Tidak salah Rabiul Awal dijadikan medan penyebab mekarnya sayang Rasul, namun jadikan ianya anjakan untuk cinta itu terus menerus subur dalam dakapan jiwa nurani.


Berbalaskah sebuah cinta?

Mana mungkin sebuah perasaan kasih hanya daripada sebelah pihak. Mungkin sebab itu istilah Bahasa Melayunya ‘kasih sayang’ lebih menjelaskan maksud yang dalam pengertiannya.

Cinta juga kasih dan sayang adalah kesan akibat daripada dua perasaan yang berhubungan. Mudah sekali melafaz kata-kata cinta, tapi untuk mendapat balasannya sesuatu yang masih belum kepastiannya.

Mana ada yang mengaku tak sayang kepada Rasulullah saw. Tapi yang banyaknya tidak lebih daripada sebuah lafaz. Mungkinkah cinta kita dengan Rasul saw masih bertepuk disebelah tangan?

Cinta sejati pastinya bersyarat. Ada bezanya antara cinta suami dan isteri, anak dan ibubapa bila dibandingkan dengan cinta kepada Rasulullah saw. Syaratnya lebih mudah namun pelaksanaanya memohon korban. Korban nafsu dan semangat mujahadah.


Syarat sebuah cinta

Tiga golongon yang mampu mengecapi kemanisan iman :

1. Allah dan Rasul lebih sayangi daripada segala-galanya
2. Tidak dia mengasihi seseorang kecuali semata-mata kerana Allah
3. Dia benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana bencinya untuk dicampakkan ke jurang neraka.

(Mafhum Hadis)

Syaratnya cukup mudah. Sayang mesti lebih daripada yang lain. Sayang Allah dan Rasul lebih daripada sayang ibubapa, isteri, suami, anak-anak, harta, pangkat dan segala-galanya.

Sayang bukan sekadar lafaz, namun buktinya pada gerak laku seharian. Hidupkan sunnah nabi saw daripada sekecil-kecil perkara hinggalah yang terbesar.

Bukan hanya bersugi dan solat berjemaah, atau beeselawat maupun beramar maaruf. Sunnah nahi mungkar, berekonomi, berpolitik, bernegara, bermuamalat, hubungan antarabangsa, berkeluarga, berjiran, berjihad, ……

Tanda kasih sayang kepada Rasullullah saw juga ialah mengekang nafsu dalam perkara haram dan makruh. Juga wara’ walaupun pada perkara yang halal.

Cinta tanpa rukun dan syarat pastinya cinta yang kudung.

Tidak pelik untuk mencintai, namun hebat bila dicintai.

Salam kasih dan sayang.

2 comments:

Ibnu Abas said...

Umat Islam ramai yang keliru antara Sunnah dan Sunat....

admin said...

hmm 2 la...sunnah nie adalah ucapan,perbuatan,ketetapan,akhlak nabi S.A.W manakala sunat nie hukum terhadap perbuatan yang kita nk lakukan..kalau kita wat dapat pahala..tak wat tak berdosa...tak gitu??

Post a Comment